امروز چهارشنبه  ۳ تير ۱۴۰۵

۱۴۰۵/۰۳/۲۸- ۱۶:۵۸
28 خرداد 1405 - 16:58
.

مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم با روزنامه آندکرونوس در باره هرمز

.

مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم با روزنامه آندکرونوس در باره هرمز

 

 آیا ایران مایل است ائتلافی از کشورهای داوطلب را برای پاکسازی مین‌ها در آب‌های هرمز بپذیرد؟

 

یک مساله کاملا روشن برای ما وجود دارد. تنگه هرمز در آب­های ساحلی جمهوری اسلامی ایران و عمان قرار دارد. هر اقدام خارجی در تنگه هرمز بدون هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران تعرض به حاکمیت ایران تلقی می‌شود و ما اجازه هیچ گونه تعرضی را به هیچ کنشگری نخواهیم داد. در مورد امنیت تنگه هرمز، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در این موضوع نیز اعمال می‌شود. همانطور که تجربه جنگ تجاوزکارانه اخیر نشان داد، هرگونه تحرک و اقدامی در منطقه خلیج فارس تنها به پیچیده شدن وضعیت منجر خواهد شد و این امر پیامدهایی برای همه کشورها در پی دارد. ما قبل از آغاز تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی که در پی سکوت و انفعال کشورهای اروپایی صورت گرفت، تردد امن و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و خلیج فارس را فراهم می‌کردیم. اکنون نیز تنها ایران ( همراه با عمان به عنوان دولت­های ساحلی) است که تعیین می‌کند چه زمانی و آیا به مشاوره یا کمک خارجی نیاز دارد یا خیر. تا آن زمان، هرگونه اقدام خارجی در تنگه یا در ارتباط با آن، به هر بهانه‌ای، به عنوان یک اقدام تهاجمی‌ علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی‌ایران تلقی خواهد شد. با توجه به سکوت کشورهای اروپایی در تجاوز اخیر و عدم محکومیت تجاوز غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی، معتقدم تنها نقش مثبت و سازنده ای که کشورهای اروپایی در زمان کنونی می‌توانند ایفا نمایند، اعمال فشار سیاسی بر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پایبندی به تعهدات، عدم نقض تفاهم کسب شده و احترام به موازین بنیادین حقوق بین الملل از جمله عدم تجاوز است. در واقع اروپا باید متجاوزان و ناقضان حقوق بین­الملل به عنوان ایجاد کننده شرایط کنونی را مخاطب قرار دهد. چنین رویکردی از سوی اروپا می‌تواند در اجرای بهتر یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و بازگشت ثبات و صلح در منطقه کمک نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما